Şedinţa Consiliului Baroului Vrancea din 20.01.2022
CONSILIUL BAROULUI VRANCEA
aduce la cunoştinţa membrilor săi că în data de 20 ianuarie 2022 a avut loc sedinţa de Consiliu, care s-a desfășurat la sediul Baroului Vrancea, cu prezență fizica a decanului și a 6 dintre consilieri și cu prezența online, prin intermediul aplicatiei Whatsapp, a 2 consilieri (d-l avocat Popescu Mihai și d-na avocat Pușcașu Ana), a inceput la ora 13.00 şi s-a terminat la ora 17.00.
Au fost puse în discuţia Consiliului 5 cereri, dintre care 2 de interes privat iar ca urmare obligației legale de a proteja datele cu caracter personal suntem nevoiți să aducem la cunoștința publicului doar că aceste cereri au caracter individual, vizând chestiuni punctuale care au fost soluționate cu celeritate, respectându-se dispozițiile legale aplicabile în speță.
În privința celor 3 aspecte de interes public precizăm următoarele:
1. Consiliul a luat în discuţie situația administrativă a Baroului (organigrama), în considerarea faptului că actualul salariat (referent de resurse umane/secretara/ casieră) se apropie de vârsta standard de pensionare şi are stagiul minim de cotizare, îndeplinind astfel condiţiile prevăzute de lege pentru pensionare şi a decis crearea unui post de secretar-casier şi angajarea unei persoane pe acest post. În colaborare cu Filiala Vrancea a CAA, care este în aceeaşi situaţie administrativa cu Baroul Vrancea şi în acord cu Consiliul de Administraţie al Filialei, reprezentat la sedinţă de către preşedintele sau, d-na avocat Prepeliţă Petria, noul salariat va avea la Barou contract de muncă part-time, întregind norma cu cealalata jumatate ca angajat (secretar-casier) la Filiala.
2. Consiliul a luat în discuţie şi situația financiară a Baroului pe ultimii 3 ani. Față de raportarea bugetară la 31 octombrie 2021 şi față de raportele comisiei de cenzori privind verificarea evidențelor financiar-contabile încheiate la data de 31.12.2020 respectiv 31.12.2019, din care rezultă deficit, evidențiat și în rapoartele auditorului independent, constată că este necesară majorarea contribuției avocaților la realizarea bugetului propriu.
Pentru a se determina suma necesară acoperirii deficitului Baroului şi a cheltuielilor curente de funcționare (e.g electricitate, gaze, telefon, internet, produse de birotica, servicii postale, maintenanţă xerox si maintenanta site web, salarii, comisioane bancare etc) și pentru a se evita intrarea instituției în incapacitate de plată, în unanimitate, Consiliul a solicitat departamentului de contabilitate întocmirea unei simulări financiare care să aibă în vedere veniturile fixe colectate de la avocați (cota de 70 lei lunară) și cheltuielile curente şi să indice în concret cu cât s-ar impune majorarea cotei de contribuție.
3. Au fost introduse pe ordinea de zi propunerile d-nei avocat Cocioabă Carmina.
Propunerea vizând ,,analizarea statului de funcții al aparatului administrativ din cadrul Baroului Vrancea, analizarea nevoii de reorganizare a acestui compartiment” a fost analizat.
Punctul 2 – privind reorganizarea spațiilor sediului baroului şi inventarierea bunurilor, punctul 3 – privind înființarea Curții de arbitraj profesional al avocaților Baroului Vrancea şi punctul 6 – privind prezentarea sub forma unei reclame pe pagina Baroului Vrancea a examenului de intrare în avocatură ce va avea loc în data de 3 aprilie 2022 se prorogă pentru ședința următoare.
Punctul 7 privind majorarea cotei Baroului de la 70 la 100 lei a fost analizat, urmând a se decide admiterea sau respingerea sa în funcție de rezultatul analizei financiare solicitate departamentului de contabilitate şi așa cum s-a consemnat mai sus se prorogă pentru ședința următoare.
Cu privire la punctul 4 – privind ,,revocarea hotărârii Consiliului Baroului Vrancea de majorare a cotei la oficii de la 2% la 6 % din 2021 pentru nelegalitate”.
Trei dintre consilerii vechiului mandat – actualul decan, prodecanul şi d-na avocat Puşcaşu Ana aduc la cunostinţă că majorarea acestei cote de reţinere la oficii, de la 2% la 6% nu s-a efectuat nici în anul 2021, așa cum a indicat doamna avocat Cocioabă Carmina, nici în mandatul anterior (2016-2021). Se va solicita serviciului de secretariat să indice numărul și data hotărârii/deciziei prin care s-a dispus această majorare.
Având în vedere această solicitare de reducere a procentului de 6% reținut avocaților din suma cuvenită pentru asistența juridică acordată din oficiu, Consiliul constată că impactul financiar va fi unul negativ cu consecințe directe asupra bunei funcționări a SAJ. Această constatare are la bază raportarea bugetului SAJ la data de 31.10.2021, prin recalcularea veniturilor în cotă de 2%. În concret: la data de 31 octombrie 2021 veniturile Serviciului în cotă de 6% (pentru perioada ianuarie – 31 octombrie 2021) au fost de 86.285 lei iar cheltuielile (pentru perioada ianuarie – 31 octombrie 2021) în sumă de 62.988,57 lei, reprezentând: achiziționare cartuș nou imprimantă și refilluri cartuș vechi, delegațiere, materialele nestocate- hârtie pentru imprimantă, folii PVC, bibliorafturi, dosare, pixuri, etc, produse de curățenie şi produse de dezinfectare – in contextul pandemic, servicii poștale aferente expedierii adreselor către diferite instituții, facturilor și referatelor avocaților din oficiu către unitățile de parchet din afara județului Vrancea, servicii bancare – comisioane de retragere și de virare a sumelor din oficii, servicii executate de terți – internetul, obiecte de inventar, amortizări mijloace fixe, indemnizațiile celor 4 coordonatori SAJ din județ, rețineri din aceste indemnizații reprezentând contribuții de asigurări și protecție socială.
Având în vedere aceste valori, o reținere de 2% pentru anul 2021 ar fi însemnat 28.761 lei, fiind evident că SAJ nu poate funcționa în parametri normali în aceste condiţii.
Întrucat procentul de 2% este prevăzut în legea nr. 51/1995, Consiliul constată, în unanimitate, că se impune intrarea în legalitate iar Decanul pune în discuția Consiliului necesitatea identificării unei soluții.
Ținând cont că propunerea a fost formulată de doamna avocat Carmina Cocioabă, i s-a solicitat a prezenta și o soluție pentru remedierea consecințelor negative. Răspunsurile domniei sale au fost să analizeze și găsească soluții Consiliul, SAJ-ul să reducă cheltuielile şi să se descurce cu 2% și dacă nu reușește, să își înființeze o fundație.
De asemenea propune a se face demersuri către UNBR cu solicitarea unui aviz de legalitate şi de a supune în plenul Consiliului UNBR o cerere de majorare a cotei, existând un precedent în 2018 de majorare de la 1% la 2%, conform Hotărârii 428/2018.
Discuţiile ulterioare ale consilierilor au vizat faptul că UNBR nu poate da un aviz de legalitate pe o cotă peste limita legală şi nici Consiliul UNBR nu poate decide vreo majorare de peste 2%, atât timp cât cota este prevăzută în Legea 51/1995.
Decanul aduce la cunoştinţa Consiliului că la nivelul UNBR este constituit un grup de lucru care are în vedere modificarea Legii 51/1995 în ansamblul ei şi că Baroul Vrancea va face o propunere de modificare a art. 84 alin. 4 din Legea 51/1995, cu indicarea unei limite minime şi a unei limite maxime a cotei procentuale ce poate fi reţinută din oficii (spre exemplu între 2% şi 10%) cu posibilitatea ca Barourile, in funcţie de specificul local (număr de membri, existenţa sau nu a Curţilor de Apel, situatia economica a Baroului, etc) să decidă asupra cotei de reţinere.
Decanul a menționat că există posibilitatea colegilor membri SAJ să contribuie cu diferența de 4%, ceea ce ar presupune identificarea formei juridice și a posibilităţii concrete, din punct de vedere contabil, de încasare, însă având în vedere că o asemenea contribuție are doar caracter voluntar, neputând fi impusă sau reţinuta automat de Barou la plata oficiilor, există un risc foarte mare ca SAJ să înregistreze deficit după epuizarea rezervelor de care dispune în prezent.
Întrucât conform Legii 51/1995 Baroul asigură funcționarea SAJ, Consiliul constată că va trebui, in acest context, să preia şi să suporte cheltuielile SAJ din bugetul propriu care, așa cum s-a menționat mai sus, înregistrează deficit pe ultimii 3 ani. Drept pentru care consecința ar fi majorarea cotelor care se plătesc la Barou pentru a putea susține funcționarea SAJ-ului, majorare care ar fi suportată nu numai de membrii SAJ ci și de ceilalți colegi din cadrul Baroului Vrancea.
Reiese astfel o necesitate de majorare nu doar pentru acoperirea deficitului Baroului ci şi pentru acoperirea funcţionării SAJ, sens în care, pentru explicarea tuturor aceste împrejurări cu impact economic asupra fiecarui coleg avocat, se pune în discuţie oportunitatea organizării unei Adunări Generale.
Consiliul decide a se solicita serviciului de contabilitate întocmirea unei analize financiare a veniturilor şi cheltuielilor SAJ pe ultimii 3 ani, atât în raport de cota de 6% cât şi o simulare cu o cotă de 2%.
Totodată se solicită Serviciului de Asistenţă Judicară întocmirea și depunerea unui punct de vedere scris, spre a fi analizat în Consiliu.
Se decide consultarea colegilor avocați membri SAJ prin organizarea unei sedinţe în acest sens, dupa obţinerea documentelor menționate mai sus.
În consecință, se prorogă votarea propunerii pentru următoarea ședință.
Cu privire la punctul 5 formulat de doamna avocat Cocioabă Carmina și anume „schimbarea modalității de plată a celor doi coordonatori SAJ din cadrul Baroului Vrancea din indemnizație în contracte de consultanță și asistență juridică” s-au discutat următoarele:
Doamna avocat, în motivarea scrisă a propunerii sale face trimitere la articolele 3 și 15 lit. a din Legea nr. 51/1995 potrivit cărora ,,avocatul este incompatibil cu calitatea de salariat” și apreciază că cei doi avocați coordonatori nu pot fi asociați unor salariați pentru serviciile de consultanță oferite Baroului, indemnizațiile celor doi coordonatori sunt purtătoare de accesorii la stat. În susținerea orală face referire şi la excedentul SAJ, propunând să se încheie cu Baroul Vrancea, prin Decan, a unor contracte de consultanță/asistență juridică anuale și cu stabilirea onorariului de consultanță.
D-na avocat Sprinceană Rozalia aduce la cunostinţa Consiliului că sunt 4 avocaţi coordonatori şi nu 2 (aşa cum a menţionat d-na avocat Cocioabă Carmina) şi că aceştia nu au încheiate contracte de muncă cu Baroul, fiind numiţi în anul 2012 prin Decizie a Consiliului, fiindu-le stabilite remuneratii sub forma unor indemnizatii, asa cum sunt şi indemnizatiile organelor de conducere la nivelul UNBR, membrii Comisiei Permanente, consilierii UNBR din cadrul comisiilor de lucru (art 9 alin. 9 din Hotărârea nr 84-2020 a Consiliului Uniunii UNBR), decanii sau consilierii locali.
D-na avocat Cociobă Carmina si-a exprimat punctul de vedere ca toti aceştia au functii elective, spre deosebire de coordonatorii SAJ care exercita funcţii de consultanţă şi ca nu este legala modalitatea în care sunt remuneraţi iar singura solutie este incheierea de contracte de asistenţă judiciară, cu emiterea de facturi lunare pentru plata consultanţei, venituri ce vor fi declarate la ANAF ca venituri din activităţi specifice profesiei de avocat, purtătoare de obligaţii şi la Filiala Vrancea a CAA.
Toți ceilalți membri ai Consiliului, inclusiv Decanul, nu au îmbrăţişat această propunere de schimbare a modalităţii de plată, în aprecierea obiectului specific al contractului de asistență juridică, așa cum este el prevăzut în Legea nr. 51/1995 și cu referire directă la activitățile concrete desfășurate de cei patru coordonatori care nu se circumscriu sferei reglementate prin lege. Un exemplu concret expus este următorul: în ipoteza în care coordonatorii SAJ încheie contract de asistență juridică cu Baroul și această instituție ar fi implicată într-un litigiu, ar însemna că, având în vedere specificul obiectului contractului de asistență juridică, coordonatorii SAJ ar trebui să reprezinte Baroul? Răspunsul este negativ.
Se va solicita un punct de vedere de la fiecare coordonator SAJ cu privire la chestiunea supusă discuției și se prorogă exprimarea votului pentru următoarea ședință.
Următoarea ședința va fi la data de 17.02.2022, ora 13.00.
D E C A N,
NICOLAE GEORGE GABRIEL